Logo Lokalnej Grupy Działania Brama Lubuska STOWARZYSZENIE LGD BRAMA LUBUSKA
ul. Wałowa 1
66-200 Świebodzin
NIP: 927-189-81-99
tel. 532 369 084
tel. kom. 501 031 251, 532 369 084
e-mail: biuro@bramalubuska.pl 
     




 

Przedszkola Stowarzyszenia LGD Działaj z Nami

Prawa Dziecka według Janusza Korczaka

Prawa Dziecka według Janusza Korczaka

Centralny motyw działalności i twórczości J.Korczaka stanowi ? prawo każdego dziecka do życia i odpowiedniego jego poziomu. Pisał o konieczności zapewnienia dziecku odpowiedniej jakości życia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych. W tym miejscu warto przypomnieć że tytuł jednego z jego utworów brzmi: ?Prawo dziecka do szacunku? ? i stanowi programową syntezę jego twórczości.

Trafnie współcześni przypisują J.Korczakowi tytuł Obrońcy Praw Dziecka.

Z naczelnej zasady przyjętej przez J.Korczaka, iż dziecko jest człowiekiem wynika troska o wciąż gwałcone przez dorosłych prawa. Spośród wielu praw, o których pisał i o które walczył, jako zasadnicze należy wymienić:

Prawo do szacunku 
Jest to prawo najbardziej lekceważone we współczesnym świecie. Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też dobrze traktować, a to oznacza indywidualne podejście do każdego wychowanka. Wielu starań powinno dołożyć społeczeństwo, by uczeń miał prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.

Prawo do niewiedzy 
Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje.
Otaczający świat jest dla niego nieznany. Dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka.
W konwencji czytamy: 
? Zadaniem dorosłych jest cierpliwe i wytrwałe niesienie pomocy podopiecznym w chwili, gdy potrzebują oni przewodnika, by wybrać i zdecydować kim być, co robić, jaką postawę przyjąć w zbiorowości ludzkiej i na podstawie jakich wartości budować przyszłość.?

Prawo do niepowodzeń i łez 
Nie wolno oskarżać dziecka za niepowodzenia, lecz należy cierpliwie czekać, aż dziecko wydorośleje, nabierze życiowego doświadczenia. Zamiast karania współczesna psychologia proponuje ? ? pokaż dziecku jak można naprawić zło?.

Prawo do upadków 
Obcując na co dzień z dziećmi nie powinno nas dziwić, że dzieci upadają czy grzeszą. Wychowawca uznając prawo do upadku, akceptując błędy podopiecznych musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania, wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w rozwoju oraz podejmowanie działań kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebują.

Prawo do własności 
Poszanowanie tego prawa jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Uczymy dzieci, że maja prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych.

Prawo do tajemnicy 
Dzieci, nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dorośli powinni je szanować. Nauczyciel szanujący tajemnicę dziecka, uczy swoja postawą, że są sprawy, o których nie mówi się wszystkim.

Prawo do radości 
J. Korczak w swoim pamiętniku pisał ? ?dziecku potrzebna jest jasność szczęścia i ciepło miłości?. Niech dzieci się śmieją, niech będą wesołe.?
Dziecko powinno wychowywać się w miłej i serdecznej atmosferze, pełnej uśmiechu i radości.

Prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć 
Łamanie tego prawa jest krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno w życiu naprawić. Należy dać dziecku prawo do wyrażania własnych poglądów i uczuć, przyjmując je stosownie do wieku i dojrzałości dziecka. Dzieci potrzebują tego, by ich uczucia były akceptowane i doceniane.

Prawo do dnia dzisiejszego 
Dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej. Wszystko co było w przeszłości czy dopiero ma nadejść, nie jest dla niego tak ważne.
?Dla jutra lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (?) kradnie się lata życia? ? to słowa J.Korczaka.

Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Jego myśli, idee, jego cele ocalały i większość z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka.

Opłata za przedszkole

Opłaty za przedszkole w roku szkolnym 2016/2017

 

?Wyżywienie:

 

Stawka dzienna za 2 posiłki 6,50 zł. Opłata za wyżywienie jest pobierana z góry do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc następny. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu , opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności w następnym miesiącu. Za pierwszy dzień nieobecności opłata jest zwracana , jeżeli rodzice zgłoszą nieobecność dziecka najpóźniej do godziny 8.00.

 

Rodzice informują przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania osobiście lub telefonicznie.

 

 

? Rodziny mające trudną sytuację materialną mają możliwość zwrócenia się do OPS-u w celu dofinansowania posiłków.

? Podstawa programowa 8:00 -13:00 ( bezpłatna)

 

? Opłata stała (według zadeklarowanej ilości godzin pobytu dziecka w Przedszkolu) - od 01.09.2016r  wynosi 1zł za godzinę.

? Ubezpieczenie dzieci jest dobrowolne: składka jednorazowa 30,00 zł  wnoszona we wrześniu. Ubezpieczenie działa na terenie Polski i obowiązuje 24 godz.

 

 

Istnieje możliwość wnoszenia opłat w następujących formach:

 

                  - wpłaty gotówki w przedszkolu w ustalonym i podanym do wiadomości terminach,

 

                  - wpłaty przelewem na wskazany rachunek bankowy.

 

Numer konta:

 

92 1090 1593 0000 0001 3187 5201

Bank Zachodni WBK  oddział Świebodzin

Ul. Głogowska 8, 66-200 Świebodzin

 

 

Prosimy zwrócić uwagę , aby w treści przelewu wpisać imię i nazwisko dziecka oraz miesiąc , za który dokonują Państwo wpłaty. Przelewy prosimy dokonywać ( po uzgodnieniu ich wysokości z p. Bożena Łohunko, z uwagi na odpisy za nieobecność dziecka w terminach do 10 dnia każdego miesiąca.

 

 

 

 

Kodeks Przedszkolaka

NIEPUBLICZNE  BAJKOWE PRZEDSZKOLE W ZWIERZYNIE

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

Kodeks przedszkolaka to jest definitywny musthave każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko.

Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:

  • obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
  • czytelny;
  • wpadający w pamięć;
  • zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
  • pozytywny ? wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
  • estetyczny;
  • plastyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
  • (byłoby miło: tani w wydruku).

 

Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.

Na dowód, spróbuj zapamiętać sama

Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi

 

 

 

 

 

Oto część druga:

Nasze zasady:

  • oczy ? patrzą uważnie,
  • uszy ? słuchają uważnie,
  • usta ? mówią ciuchutko,
  • ręce ? są pomocne,
  • nogi ? chodzą powoli.

 

 

 

Rozwinięcia dla przykładu:

Oczy ? patrzą uważnie:

  • skupiamy na osobie, która mówi;
  • pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.

Uszy ? słuchają uważnie:

  • skupiamy się na osobie, która mówi;
  • staramy się zapamiętywać ważne informacje;
  • pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.

Usta ? mówią cichutko:

  • w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
  • w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
  • stosujemy zwroty grzecznościowe;
  • gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.

Ręce ? są pomocne:

  • dbamy o porządek w naszej sali;
  • jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
  • pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
  • sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.

 

Nogi ? chodzą powoli:

  • dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
  • biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.

Czas na gwizdkę *.

Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie ? np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga.

 Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.

 

                                                                                                          

KOSTKA:

  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
  • gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;

 

 

KARTECZKI DO SAMOOCENY:

  • np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia

 

 

 

 

 

Opłata za przedszkole

Opłaty za przedszkole w roku szkolnym 2016/2017


?
Wyżywienie:

Stawka dzienna za 2 posiłki 6,50 zł. Opłata za wyżywienie jest pobierana z góry do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc następny. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu , opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności w następnym miesiącu. Za pierwszy dzień nieobecności opłata jest zwracana , jeżeli rodzice zgłoszą nieobecność dziecka najpóźniej do godziny 8.00.

Rodzice informują przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania osobiście lub telefonicznie.


?
Rodziny mające trudną sytuację materialną mają możliwość zwrócenia się do OPS-u w celu dofinansowania posiłków.

? Podstawa programowa 8:00 -13:00 ( bezpłatna)

 

Opłata stała (według zadeklarowanej ilości godzin pobytu dziecka w Przedszkolu)  - od 01.09.2016r  wynosi 1zł za godzinę.

? Ubezpieczenie dzieci jest dobrowolne: składka jednorazowa 30,00 zł  wnoszona we wrześniu. Ubezpieczenie działa na terenie Polski i obowiązuje 24 godz.

Istnieje możliwość wnoszenia opłat w następujących formach:

                  - wpłaty gotówki w przedszkolu w ustalonym i podanym

                    do wiadomości terminach,

                  - wpłaty przelewem na wskazany rachunek bankowy.

Numer konta:

48 1090 1593 0000 0001 3187 5217

Bank Zachodni WBK  oddział Świebodzin

Ul. Głogowska 8, 66-200 Świebodzin

Prosimy zwrócić uwagę , aby w treści przelewu wpisać imię i nazwisko dziecka oraz miesiąc , za który dokonują Państwo wpłaty. Przelewy prosimy dokonywać ( po uzgodnieniu ich wysokości z p. Dorota Kosowska, z uwagi na odpisy za nieobecność dziecka w terminach do 10 dnia każdego miesiąca.

 

 

 

Gminy członkowskie

  • Herb Gminy Bledzew
    Bledzew
  • Herb Gminy Lubrza
    Lubrza
  • Herb Gminy Łagów
    Łagów
  • Herb Gminy Międzyrzecz
    Międzyrzecz
  • Herb Gminy Pszczew
    Pszczew
  • Herb Gminy Przytoczna
    Przytoczna
  • Herb Gminy Skwierzyna
    Skwierzyna
  • Herb Gminy Skąpe
    Skąpe
  • Herb Gminy Szczaniec
    Szczaniec
  • Herb Gminy Świebodzin
    Świebodzin